Hacking cz.1 - podstawy

HACKING (PODSTAWY)

 

Artykuł ten poświęcony został hackingowi. Czym jest i do czego może nam się przydać dowiecie się w dalszej części kursu. Myślę, że wiedza tutaj nabyta przyda się wielu osobom. Nię będę owijał w bawełnę i od razu przejdźmy dalej.

 

1. Czym jest hacking?

Hacking polega na otwieraniu i edytowaniu ROMów gier konsolowych takich jak NES, SNES, GB czy GBC. Możemy dzięki temu naprzykład przetłumaczyć grę z języka angielskiego na język polski lub podmienić grafikę/dźwięki/muzykę w grze. Aby jednak móc osiągnąć jakiś sukces w hackingu jest wymagane kilka rzeczy. Po pierwsze podstawowa wiedza o systemie szesnastkowym, ROM z grą i jakiś Hex edytor. Dodatkowo mogą się przydać inne narzędzia (o tym w dalszych częściach kursu) i znajomość języków obcych (podczas tłumaczenia gier). Najważniejsza rzecz to jednak wytrwałość i chęci do pracy.

2. System szesnastkowy.

Wytłumaczę teraz podstawy systemu szesnastkowego. Owy system jak mówi sama nazwa zawiera 16-cie liczb w przeciwieństwie do systemu dziesiętnego, który to zawiera 10 liczb. W systemie dziesiętnym używamy następujących liczb: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. W systemie szesnastkowym natomiast używamy takich liczb: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F. Pewnie zastanawiacie się po co takie coś. Otóż w systemie dziesiętnym za pomocą 2-ch liczb można zapisać maksymalnie 100 kombinacji (00, 01, 02, 03...97, 98, 99). W szesnastkowym, korzystając z 2-ch liczb możemy zapisać aż 255 różnych kombinacji (00, 01, 02...4E, 5E...DF, EF, FF). Pozwala to zapisać więcej informacji używając mniejszej ilości miejsca. Trzeba jednak pamiętać, że liczba zapisana w systemie szesnastkowym, nie równa się liczbie w systemie dziesiętnym. Każde dwie zapisane liczby nazywane są bajtami. Jeśli nie potrafisz przeliczać liczb z systemu szesnastkowego na dziesiętny i odwrotnie, możesz posłużyć się kalkulatorem, który ma standardowo Windows. Ma on możliwość takiego przeliczania. Na początek tyle informacji o systemie szesnastkowym powinno ci wystarczyć.

3. Wymagania do hackingu.

Wspominałem o tym wcześniej, lecz tutaj powiem na ten temat trochę więcej. Wspominałem o Hex edytorach. Takie narzędzia są potrzebne głównie podczas tłumaczenia gier z jednego języka na drugi. Do najlepszych należą "Hex Workshop" i "THINGY". Szczególnie polecam ten pierwszy jednak wymaga on rejestracji. Oczywiście podczas hackingu potrzebny jest też ROM z grą, emulator (aby sprawdzić efekty pracy) i programy do edycji grafiki w ROMach. Polecam tu program Tile Molester. Obsługi tych programów nauczymy się w dalszych częściach kursu.

4. Zakończenie.

To już koniec pierwszej lekcji hackingu, dowidziałeś się już czym jest hacking, system szesnastkowy i jakie rzeczy będą wymagane podczas pracy z dalszymi lekscjami. Linków do poszczególnych programów na raze nie podaję, będą one w kolejnych kursach. Dziękuję jeśli przyczytałeś całość.

Autor: lukasz050792

Stare Gry -:. Copyright by Stare.e-gry.net & Stare-Gry.eu .:- Abandonware