Gift (PL)

Gift (PL)
Producent i rok wydania:
Eko Software SARL 2000
Platforma:
PC
Porady:
Pobierz grę
(363.084 MB)
Gra także w wersji:
Game Boy - Gift (PL)

Ocena: ( 8.4 / 10 )
12345678910

Głosów: 5 Pobrano: 3 razy.

Zaloguj się, aby ocenić grę!
Nie masz konta? załóż je!
Info: aka. Gifty: Ein Geschenk des Himmels, Gifty, Gift: Le cadeau des étoiles.
Gift (PL):  Gift (PL):  Gift (PL):  Gift (PL):  Gift (PL):

Recenzja - Gift

Gift

Bohaterem omawianej gry jest… no właśnie, kto? Sympatyczny stworek będąca hybrydą chochlika i diabełka, której zadaniem jest przejście gry komputerowej. Nie jest to jednak typowa rozgrywka, gdyż trzeba osobiście przedostać się do gry i stawić czoła niebezpieczeństwom. Nikt z dość zwariowanego korpo, składającego się min. z Wikinga i Kościotrupa, nie ma dość odwagi, by podjąć wyzwanie. Oczywiście ku niezadowoleniu szefowej, dość postawnej i groźnie wyglądającej kobiety.

Wtedy pojawia się nasz protagonista, który wykazuje podobny brak entuzjazmu, do chwili, gdy z gry dobiega piękny głos księżniczki wołającej o pomoc. Bohater ulega kobiecej perswazji i ostatecznie bierze udział w rozgrywce, pełnej niebezpieczeństw i łamigłówek.

Gracz ma do przejścia 10 poziomów, o rosnącym stopniu trudności. Jego bronią jest drewniany kij oraz cieniostrzelba, o której będzie mowa w dalszej części. Podczas zabawy skaczemy po platformach oraz walczymy z przeciwnikami, niemniej gra nie jest klasyczną platformówką. Aby otworzyć sobie drogę lub pokonać niektórych przeciwników, trzeba odpowiednio wykorzystywać dostępne w grze moce, które aktywujemy za pomocą kryształów.  Fioletowy kryształ otacza nas cieniem, który zabija Ciemniki (duszki wbrew nazwie nie znoszące przebywania w ciemnościach)  oraz chroni nas przed pomniejszającym i spowalniającym czerwonym światłem. Z kolei żółty kryształ daje nam światło, które pozwala przebyć zaciemnione pomieszczenia (w przeciwnym wypadku Gift, dodatkowo przerażony upiornym śmiechem, ginie i traci życie). Ponadto pozwala na unicestwienie Świetlików. Czerwony kryształ daje nam możliwość zaprószenia ognia, dzięki czemu palimy drewniane drzwi blokujące drogę, a białym zamrażamy wodę i blokujemy śmigła, przez które inaczej nie przejdziemy. Wreszcie zielony kryształ pozbawia nas mocy. Po drodze zbieramy kryształy, które dają nam niezbędną do użycia mocy energię.

Łamigłówki nie kończą się na odpowiednim wykorzystaniu mocy, ale również otoczenia i przeciwników. Przykładowo, jednego z przejść strzeże uzbrojony w miecz strażnik, z którym nie mamy w otwartej walce najmniejszych szans. Stoi w pobliżu wielkiej płyty z dziwnym symbolem, a na półpiętrze znajduje się duży robak oraz przycisk. Jest to jeden z wielu przykładów sytuacji, w których gra wymaga od nas sprytu. W innych musimy przestawić bloki, aby odblokować sobie drogę bądź rzucić cień na odpowiednie miejsce, jeszcze gdzie indziej ustawiamy symbole w odpowiedniej kolejności. Wreszcie trafiamy na poziom, gdzie nie możemy się ruszyć i... no właśnie, co tu zrobić? Nie chcę tu spoilerować i podawać rozwiązania, warto samemu ruszyć głową (choć w jednym momencie przyznaję, sam skapitulowałem), a rozwiązanie daje wiele satysfakcji.

Wreszcie mamy do dyspozycji wspomnianą cieniostrzelbę. Ta unieruchamia cel po trafieniu w jego cień. Wykorzystujemy ją zarówno do unieszkodliwiania przeciwników, jak i blokowania ruchomych przeszkód. Po drodze zbieramy do niej amunicję.

Młody gracz ma na szczęście wskazówki, które ponadto uczą… czytania ze zrozumieniem. Przykładowo natrafiamy na przejście, blokowane przez promienie. Napis uspokaja nas ,,Promienie nic Ci nie zrobią, przeciwnie – potrafią uruchamiać różne mechanizmy’’. Wbiegamy i buch… Gift traci życie, przygnieciony przez ogromny blok. Rzeczywiście, same promienie nie wyrządziły mu szkody…

Poziomy są zróżnicowane. Część lokacji ma futurystyczny wygląd, niektóre z nich rozgrywają się w kosmosie, ale część z nich rozgrywana jest we wnętrzach zamków, jaskiń, zwiedzamy również zaśnieżoną lokację. Grafika jest trójwymiarowa, szczególnie ładnie wygląda oświetlenie i efekty zaklęć. Można podziwiać piękne witraże, przez które wpadają snopy światła, a także ponure lochy i jaskinie. Zarówno kamienne ściany, jak i drewniane elementy wystroju zostały wykonane z dość dużą pieczołowitością. Woda i ogień są ładnie przedstawione i idealnie komponują się z otoczeniem. Również światło dobrane jest tak, by oddać charakter lokacji. Lochy i jaskinie skryte są w ponurym półmroku, poziomy rozgrywające się w kosmosie mają sztuczne oświetlenie, natomiast wnętrza pomieszczeń w zamkach skąpane są w ciepłym świetle kominków.

Spotykamy również różnych przeciwników. Większość z nich ginie od jednego ciosu, natomiast niektórzy strażnicy oraz duszki zabijają nas jednym ciosem. Musimy wówczas kombinować podobnie, jak w przypadku torowania sobie drogi – używając mocy, światła i cienia, cieniostrzelby a także skupiając uwagę na innych przeciwnikach. W przeciwieństwie do większości platformówek nie ma bossów.

Muzyka jest dość stonowana, choć po pewnym czasie robi się monotonna. Co do pozostałych dźwięków, są dobrane poprawnie i brzmią realistycznie. Słychać plusk wody, po której chodzimy, skwierczące płomienie, a także świst naszego kija. Często robi się ponuro, gdy zapada ciemność i nagle słyszymy złowrogi śmiech. W czasie walki wrogowie powarkują, wydają okrzyki, jęczą, gdy powalimy ich naszym kijem, który świszczy, gdy nim machamy. Dźwięk jest dobrany praktycznie do każdej interakcji. Słychać przesuwane bloki, rzucane zaklęcia, otwierane drzwi itp.

Gra jest okraszona również swoistym humorem. Gift wykazuje się często fajtłapowatością, przewracając się, spadając bądź niechcący u. Dzięki jego wpadkom czasami odkrywamy  cenną wskazówkę. Humor idealnie trafi do młodszego gracza.

Reasumując, Gift dostarczył mi bardzo miłych wrażeń, choć po przejściu gry nie zdarzyło mi się jeszcze do niej wrócić. Nie wykluczam oczywiście, iż to zrobię. Poziom zagadek, humoru oraz gry walność sprawiają, iż jest to doskonała pozycja dla młodszego gracza, a i starszym, spragnionym nietypowych platformówek z pierwszej dekady XXI w., przypadnie do gustu.

Autor: SteFann86x
Ocena: 12345 (5) | Głosów: 1 | Odsłon: 137
2020-01-20 21:50:47
Zaloguj się, aby ocenić recenzję!
Nie masz konta? załóż je!

Komentarze

Brak!
Strona:

Dodaj komentarz

Tu możesz podzielić się swoją opinią na temat recenzji Gift.

Zaloguj się, aby dodać swój komentarz!
Nie masz konta? załóż je!
:. Copyright by Stare.e-gry.net & Stare-Gry.eu .: