Ocena: ( 8.33 / 10 )
Głosów: 3 Pobrano: 28 razy.
W wielu filmach amerykańskich nieustannie powraca temat wojny w Wietnamie. Jednak dla celów komercyjnych, żołnierze US Army przedstawieni są jako waleczni i bezwzględni herosi - panowie życia i śmierci. Jeżeli chcecie poznać mniej znane aspekty wojny wietnamskiej, powinniście sięgnąć po grę GUNBOAT, czyli symulator amerykańskiej łodzi klasy PBR. W latach 1966-70 jednostki tej klasy działały w składzie 116. flotylli patrolowej (River Patrol Force TF-116). Niewielkie wymiary, małe zanurzenie, duża szybkość i napęd strugowodny pozwalały im na docieranie w rejony niedostępne dla innych łodzi. Zadaniem priorytetowym 116. flotylli była kontrola bardzo ruchliwych szlaków handlowych na Kanale Sajgońskim i w delcie Mekongu. Przeszukiwanie wszelkich napotkanych jednostek pływających i w razie znalezienia na pokładzie towarów nielegalnych zatopienie ich. Operacja ta nosiła kryptonim Game Warden i była prowadzona aż do roku 1969. Łącznie zbudowano 241 jednostek klasy PBR, w tym 160 szt. typu Mk I i 81 typu Mk II. Łodzie te miały następujące dane techniczne:
Napęd stanowiły dwa silniki po 440 KM każdy. Elementem wykonawczym napędu były dwie dysze. Uzbrojenie natomiast występowało w bardzo różnych konfiguracjach i modyfikacjach. Na podstawowy zestaw spośród którego kompletowano wyposażenie poszczególnych łodzi, składały się:
Ponadto, w czasie wojny montowano także (chociaż bardzo rzadko) miotacze ognia zwane popularnie zippo. Autorzy programu znacznie poszerzyli ten zestaw, i tak do wyboru przedstawiono graczowi:
Dodatkowo gracz dokonuje wyboru pomiędzy dwoma rodzajami silników jakimi może być napędzana jego łódź: 6V53N i 6V59. Te pierwsze dają moc 215 KM każdy i są przydatne przy misjach nocnych wymagających cichego zbliżenia się do rejonu działania. Natomiast 6V59 dają moc po 450 KM każdy i stosuje się je w misjach wymagających szybkości akcji. Tak więc kombinacji wyposażenia łodzi jest wiele i należy je dobierać w zależności od celów misji. Dane wszystkich elementów wyposażenia łodzi PBR zostały przedstawione w opcji Spec przy wyborze misji.
Po załadowaniu gry i czołówce, dokonujesz wyboru pomiędzy:
Jeżeli wybierzemy opcję REPORT FOR DUTY, to padnie jedno krótkie pytanie o długość wymienionej jednostki, np. lotniskowca kl. Nimitz (prawidłowej odpowiedzi należy szukać w oryginalnej instrukcji). Następnie akcja przenosi się na pokład okrętu-bazy 16. flotylli (w latach 1965-70 na obszarze Kanału Sajgońskiego były zakotwiczone cztery takie jednostki), gdzie dowódca przekaże Ci rozkazy dotyczące misji. Jak zwykle do wyboru rnasz kilka misji (dowódca powie Ci, spośród ilu możesz wybrać odpowiednią dla siebie). W liczbie tej zawarty jest także rozkaz zatytłowany Rest & Relaxation, czyli urlop poza strefą działań wojennych - marzenie każdego żołnierza w Wietnamie.
Pierwsza misja, jaką będziesz musiał wykonać jest trening. Zadanie polega na przechwyceniu wietnamskich sampanów wypełnionych bronią. Twoja pozycja na mapie oznaczona jest krzyżykiem (składa się on z trójkątów, a ich wierzchołki wskazują dokładny punkt na mapie). Natomiast cel, wskazuje strzałka.
Wraz z upływem czasu i nabywaniem doświadczenia, wzrasta ilość misji spośród których możesz dokonać wyboru. Zadań stojących przed 116. flotyllą jest niemało. Poza wspomnianą już misją treningową, można także:
Po dokonaniu wyboru gracz przenosi się do lądowej bazy łodzi klasy PBR, którą opuszcza na pokładzie podległej mu jednostki. Cała łódź przedstawiona jest na sześciu odrębnych ekranach, a są to:
Uzbrojenie tych stanowisk zależy od wyżej opisanego wyboru gracza.
W kabinie znajduje się koło sterowe, dźwignie sterowania mocą silników, zegar, kompas, wskaźniki poziomu paliwa, radar (w prawej jej części; klawisz C), oraz obrotomierze silników.
Przy każdym stanowisku natomiast, znajdują się trzy włączniki z kontrolkami. Ich funkcje, to podłączenie stanowiska do obwodu elektrycznego:
F1 - zapalniki przy karabianych powodujące odpalanie pocisków, wykorzystują prąd elektryczny,
F2 - odbezpieczanie broni,
F3 - włączenie reflektora.
Grę obsługuje się tylko przy pomocy klawiatury. Klawisze kursora są odpowiedzialne za zmiany kursu i prędkości oraz sterowanie karabinami maszynowymi (RETURN powoduje otwarcie ognia). Uwaga! efektem wskazania kierunku zmiany kursu np. w lewo będzie wychylenie steru, a nie bezpośredni zwrot (wskaźnik wychylenia steru znajduje się w kabinie - czerwony trójkąt ze skalą). Dlatego też po obraniu wymaganego kursu, należy ster ustawić na pozycję zerową. Gracz może sterować osobiście lub zająć jedno ze stanowisk ogniowych (w takim wypadku ster przejmuje inny członek załogi). Nawet ze stanowiska ogniowego gracz dowodzi całą jednostką, wydając pilotowi polecenia za pomocą klawiszy F4-F8, a klawiszem F10 pozostałym stanowiskom artyleryjskim. Najczęściej spotykanym przeciwnikiem, będzie piechota Viet Congu obsadzająca oba brzegi rzek. Nieco rzadziej można trafić na ich łodzie (tzw. sampany), które mimo niepozornego wyglądu, zwykle uzbrojone są w karabiny maszynowe.
Bardzo rzadko można spotkać oddziały VC wyposażone w broń inną niż ręczna lub KM. Jednakże od czasu do czasu może pojawić się napis Missile coming our way! co oznacza, że w kierunku Twojej łodzi odpalono pocisk rakietowy z ręcznej wyrzutni. Piechota jest sporadycznie wspierana przez oddziały pancerne uzbrojone w czołgi T-55 (ok. 50 trafień pociskami 7.62 pozwala na przebicie jego pancerza) i lekkie transportery. Jeszcze rzadziej możesz spotkać się z lotnictwem północno-wietnamskim, które ma na wyposa żeniu MiGi -17, -19, oraz sporadycznie MiGi - 21. Żaden z nich nie był w tam tych latach uzbrojony w pociski kierowane typu powietrze-ziemia.
Siły VC zwykle stosują zasadzki, by zatopić lub przynajmniej uszkodzić łodzie amerykańskie. Jedną z najprostszych jest umieszczanie dwóch stanowisk KM (zwykle osłanianych przez worki z piaskiem) po obu stronach rzeki. Załoga łodzi po otwarciu ognia przez jedno z nich, odpowiada także ogniem, a w tym czasie drugie gniazdo ostrzeliwuje łódź zajętą walką. W innych wariantach jedno ze stanowisk jest zastępowane przez kilku piechurów. Inną pułapką stosowaną przez Wietnamczyków, jest umieszczanie kaemów w cywilnych chatach i otwieranie ognia z niewielkiej odległości. Bardziej skomplikowana pułapka składa się z gniazda KM i min postawionych na wodzie. Zwykle ustawiane są na zakolach rzek, w terenie górzystym. Jeżeli pilot nie zauważy min lub zrobi to zbyt późno, los załogi jest już przesądzony. Podobnie jest, gdy pilot zatrzyma się przed minami, wtedy obsługa kaemu pokaże mu swoje możliwości. Jedynym sposobem jest zniszczenie ich przy użyciu uzbrojenia dziobowego, nie zmniejszając przy tym prędkości swojej łodzi.
Stworzenie takiej gry jak GUNBOAT wymagało wiele trudu, gdyż nie jest to tylko rozwinięcie bardzo oryginalnego pomysłu. To także wspaniała atmosfera nie spotykana dotąd w grach, których akcja rozgrywa się w Wietnamie. Zamiast krwawych strzelanin, gracz otrzymuje symulator pełen digitalizowanych zdjęć urealniających akcję programu. Przeciwnicy nareszcie nie są tylko ruchomymi celami, lecz potrafią także zadać bolesne ciosy. Niestety, poza ciekawym pomysłem i oryginalną oprawą, gra nie wyróżnia się niczym nadzwy czajnym spośród innych symulatorów morskich. Nie można jednak nic jej zarzucić, gdyż trudno dopatrzeć sie jakich kolwiek braków w samej grze, jej oprawie graficznej, czy dźwiękowej. Wprawdzie przydałaby się efektowna, animowana czołówka programu jak np. Thunder hawk, okraszona równie dynamiczną muzyką.
CS_DS-1993
Zobacz także:
Klawiszologia / Podpowiedzi
Tu możesz podzielić się swoją opinią na temat recenzji Gunboat.