Lords Of The Realm

Lords Of The Realm
Producent i rok wydania:
Impressions 1994
Platforma:
PC
Porady:
Pobierz grę
(4.204 MB)
Gra także w wersji:
Amiga - Lords Of The Realm
Zobacz także:
Lords of the Realm II

Ocena: ( 6.73 / 10 )
12345678910

Głosów: 11 Pobrano: 272 razy.

Zaloguj się, aby ocenić grę!
Nie masz konta? załóż je!
Lords Of The Realm:  Lords Of The Realm:  Lords Of The Realm:
Kod/Tips: W pliku .SAV w offsetach 87990 i 87991 wpisujemy FFh. Po wgraniu SG mamy 68 535 koron i przez pewien czas możemy kupować nawet więcej niż pozwala na... Więcej >>>

Recenzja - Lords of the Realm - recenzja

Lords of the Realm - recenzja

Przedmiotem niniejszej recenzji jest gra, która wywarła bardzo duży wpływ na moje zainteresowanie historią, bardzo złożona i trudna, a zarazem klimatyczna i pozwalająca zanurzyć się w mrokach średniowiecza - Lords of the Realm.

Jest to strategia turowa z elementami RTS, wydana w 1994 r. przez Impressions Games. Tematem gry jest walka o władzę w rozbitej feudalnie średniowiecznej Anglii.

Zanim wyruszymy po koronę, musimy zadbać o rozkwit swoich ziem. W tym celu decydujemy, na co przeznaczyć poszczególne pola (hodowla bydła, pastwiska dla owiec, uprawa zbóż). Ważne, by częśc pól zostawić odłogiem (więcej zagospodarowanych pól wymaga więcej ludzi) a część ludzi pozostawić, gdyż oni będą dbać o to, by pola nie zostały utracone lub będą odzyskiwać utracone pola. Będą w tym pomagać lub przeszkadzać różne zdarzenia losowe, ale o tym w dalszej części recenzji.

Kolejnym krokiem będzie produkcja towarów (drewno, żelazo, broń) i handel nimi. W pierwszym przypadku postępujemy podobnie, jak przy zagospodarowywaniu ziem (przydzielamy określoną ilość ludzi), niemniej nie zawsze dany towar będzie dostępny w danym hrabstwie. Będzie dostępny w innym, który w przyszłości podbijemy lub kupimy go u przejeżdżających co jakiś czas kupców.

Należy dbać również o zadowolenie poddanych. Wpływ na to mają racje żywnościowe, podatki, a także zdarzenia losowe. Mogą to być zarówno wyjątkowo dobre zbiory, wzrost liczby narodzin i powstanie kościoła, ale często mogą pojawić się również eventy o znaczeniu ujemnym, jak zaraza, plotki o czarownicach, szczury zjadające plony etc. Kiedy niezadowolenie w czasie 5 tur (kwartałów) nie wzrośnie powyżej 5 serc, ludność hrabstwa buntuje się i tracimy uprawnienia szeryfa w nim.

Kiedy zbudujemy odpowiednie zaplecze gospodarcze, będziemy mogli przystąpić do produkcji armii i budowy zamków. Do dyspozycji są włócznicy, miecznicy, maczugowcy, łucznicy, kusznicy i rycerze. Często pojawiają się również najemnicy, ale nie można łączyć dwóch oddziałów najemnych. Jeśli chodzi o wznoszenie zamków, można skorzystać z dostępnych projektów, ale można też zaprojektować własny zamek. Oprócz murów i fosy musimy dbać o kwatery dla żołnierzy, a także uwzględnić wysokość murów i zdecydować, w którym miejscu ustawić chorągiew (gdy wpadnie w ręce wroga, twierdza pada).

Prowadząc przemarsz wojsk, należy pamiętać, że pobierają one żywność z hrabstwa, w którym stacjonują. Można ponadto plądrować hrabstwa przeciwnika, niszcząc pola i paląc wioski.

Walka w polu stanowi wspomniany już element RTS - a. Należy pamiętać, iż każdy rozkaz należy wybrać z listy. Ponadto, rozkazy ataku wydajemy osobno dla oddziałów walczących wręcz, a osobno dla tych prowadzących ostrzał. Teren ma znaczenie tylko wtedy, gdy na polu bitwy znajdują się bagna, spowalniające ruchy jednostek.

Oblężenia prowadzimy w trybie turowym. Decydujemy, ilu ludzi przydzielić do budowy machin oblężniczych, a ilu do zasypywania fosy i szturmu. Ustawiamy machiny miotające i wyznaczamy ich pole ostrzału. Należy uważać przy tym, by nie ustawić ich za blisko i narazić ich tym samym na ostrzał nieprzyjaciela oraz dodatkowe straty. Na obronę twierdz nie mamy większego wpływu, z wyjątkiem ustalania liczebności załogi oraz przeprowadzania odsieczy dla obleganych.

Oprócz walki, prowadzimy także dyplomację. Możemy zawrzeć sojusz z jednym graczem naraz, natomiast do wszystkich możemy pisać listy, zarówno pochwalne, jak i obelżywe. Ich treść daje się zmieniać, ale nie ma to znaczenie w grze jednoosobowej (komputer patrzy na typ listu, a nie na jego treść.

Do plusów gry należy zaliczyć piękną, klimatyczną muzykę MT – 32, autorstwa Jasona Rinaldi’ego, przypominająca średniowieczną lutnię. Mocną stroną jest również polski dubbing., w moją pamięć zapadł zwłaszcza komunikat ,,Nie masz uprawnień szeryfa w tym hrabstwie’’, pozwalający wczuć się w realia epoki. Nie podłożono jedynie głosu Rycerzowi.

Atutem gry jest również duża swoboda działań i złożoność. Wiele opcji rozwoju hrabstwa, sporo eventów, możliwość zaprojektowania własnego zamku oraz niszczenia hrabstw przeciwnika – wszystko to czyni z Lords of the Realm jedną z najlepszych strategii, w jakie grałem.

Grafika nie jest najmocniejszą stroną gry, natomiast jest przejrzysta i czytelna. Pikselozę, mogącą współczesnego gracza kłuć w oczy, znakomicie wygładzają wspomniane wcześniej atuty gry.

Trzeba również podkreślić, iż gra dobrze działa na Windows 10, wystarczy jedynie ustawić tryb zgodności z Windows 95 i wszystko dobrze śmiga. Niestety, nie można tego samego powiedzieć o kompatybilności z Windows XP czy 7. Istnieje również wersja GOG, ale pozbawiona świetnego polskiego dubbingu.

Gra nie jest również, jak każda, wolna od wad. Największą z nich jest jej losowość, wręcz przypadkowość. Przez to gra może skończyć się, zanim naprawdę się zacznie. Przykład: w jednej turze mamy plagę szczurów, zjadających ¼ zboża, w kolejnych zaraza, plotki o czarownicach, pożary, ulewne deszcze i burze, etc. … Potem dochodzi do buntu i tracimy uprawnienia szeryfa. Jeśli zbuntuje się ludność w hrabstwach położonych pośrodku naszego władztwa i rozpadnie się ono na dwie części, tracimy kontrolę nad jedną z nich. Pojawia się wówczas, również jakże klimatyczny komunikat rządcy ,,Rozdarte przez konflikty królestwo rozpadło się na dwie części. Możemy zarządzać tylko jedną z nich’’.

Irytująca jest również konieczność przeglądania stanu każdego hrabstwa w każdej turze (ze względu na wspomniane wydarzenia losowe i problemy ze zbożem). Możemy powierzyć administrowanie rządcy, ale ten spisuje się słabo.

Dość kiepski poziom prezentuje sztuczna inteligencja przeciwnika. W czasie bitwy dość łatwo oskrzydlić przeciwnika, zmusić do niekorzystnego ustawienia oraz tak wymanewrować, by atakował przez bagno. Również na mapie strategicznej popełnia rażące błędy. Często, posiadając ogromną przewagę, zostawia w spokoju nasze oddziały i maszeruje dalej, pozwalając nam zebrać siły wystarczające do rozprawy z tym przeciwnikiem w przyszłości.

Sterowanie podczas bitew, choć można się przyzwyczaić, również nie należy do najwygodniejszych. Każdemu oddziałowi wydajemy rozkazy osobno, za każdym razem wybierając je z listy. Na szczęście można zastopować grę w czasie bitwy

Mimo pewnych wad, gra, dzięki swojemu klimatowi oraz złożoności, jest jedną z najlepszych strategii, w jakie miałem przyjemność grać.

Autor: SteFann86x
Ocena: 12345 (5) | Głosów: 1 | Odsłon: 482
2019-04-12 18:21:25
Zaloguj się, aby ocenić recenzję!
Nie masz konta? załóż je!

Komentarze

Ranga 6
SteFann86x
Ranga: 6
Dołączył:
2017-05-01
2019-04-13 12:26:05
@ von Moltke Dzięki! Za jakiś czas będzie o drugiej części ;)
Ranga 0
von Moltke
Ranga: 0
Dołączył:
2019-03-14
2019-04-13 11:08:01

Bardzo dobra recenzja!  :)

Strona: 1

Dodaj komentarz

Tu możesz podzielić się swoją opinią na temat recenzji Lords of the Realm - recenzja.

Zaloguj się, aby dodać swój komentarz!
Nie masz konta? załóż je!
:. Copyright by Stare.e-gry.net & Stare-Gry.eu .: