Jurassic War

Jurassic War
Producent i rok wydania:
Tranquil Revolt in Computer 1997
Platforma:
PC
Porady:
Pobierz grę
(21.473 MB)

Ocena: ( 7.25 / 10 )
12345678910

Głosów: 4 Pobrano: 43 razy.

Zaloguj się, aby ocenić grę!
Nie masz konta? załóż je!
Jurassic War:  Jurassic War:  Jurassic War:  Jurassic War:  Jurassic War: Wprowadzenie...
Kod/Tips: Enter i wpisz małymi literami:   food - 50,000 jedzenia next - wygrywasz mapę end - wygrywasz grę Więcej >>>

Recenzja - JPW dla zaawansowanych: Jednostki

JPW dla zaawansowanych: Jednostki

     Jednostki w Jurassic Primitive War są niemniej enigmatyczne niż statystyki, które posiadają. Postaram się je nieco Wam przybliżyć.

Ciężko opisywać jednostki bez kontekstu klanu, z którego pochodzą. Rozwinę to w sekcji strategii.

Obok nazw jednostek jest ich cena.


Ludzie

 

     Ludzie niczym się nie różnią między sobą poza ceną, wyglądem i bazowymi statami.
Każdy atakuje i chodzi tak samo szybko (na początku. Im więcej VP tym szybciej chodzi) i może wyexpić statystyki wedle upodobań.

Ludzi tworzy się w barakach, każdą inną jednostkę w konkretnym budynku tworzącym tylko tę jednostkę.

 

Commoner
500

Najtańsza jednostka. Każdy klan ma możliwość tworzenia tych ludzi.
Nie nadają się do niczego nawet w grupie (no, może na łatwym poziomie trudności).
Jedyny sens tworzenia ich to gdy nie stać nas na nic innego a chcemy szybko odwrócić uwagę zwierzęcia lub przeciwnika, bo bardzo szybko się tworzą.
Ich atutem jest możliwość używania broni i tarcz, co sprawia, że nawet świeży commoner może stać się wartościową jednostką.
U klanów pozbawionych możliwości tworzenia broni i lepszych ludzi służy jako rezerwa - bo a nuż znajdziesz fajną broń.
Jest też klan Tyrano, który może tworzyć tylko commonerów w barakach a ich unikatowym artefaktem jest wielgachny miecz.

 

Muscle-man
1200

Jednostka dostępna klanom Kumba i Radumba.
Commoner po skoksaniu HP zmienia się właśnie w niego.
Muscle-man ma domyślnie najwięcej HP i DP ale reszta statów też jest lepsza niż u commonera.
Dobrze dać mu tarczę, siekierę i posłać do walki wręcz. W przypadku Kumby to water shield a Radumby wood shield.
Kumba za bardzo nie ma innej taktyki niż tworzenie Muscle-manów i ekwipowanie ich w water shieldy i bumerangi.
Jest droższy od Warriora a wcale nie lepszy. Warrior zdąży dobić poziom HP i DP dzięki swojemu atakowi bardzo szybko.
Ich zaletą jest sporo HP, czym kontrują zaczepne zaklęcia lub atak kilku zwierząt naraz.
Wadą jest niewielki początkowy zasięg (a dla Radumby i Kumby to ważna cecha), bardzo niskie początkowe OP, cena i długość tworzenia się.

 

Warrior
1000

Jednostka dostępna klanom Masai i Radumba. W dalszych misjach Koaka też może ich trenować.
Commoner po wyexpieniu OP zmienia się właśnie w niego.
Warrior domyślnie ma najwięcej OP i VP ale reszta statów też jest lepsza niż u commonera.
Świetnie nadaje się do walki na odległość. Dorównuje Muscle Manowi jeśli chodzi o walkę wręcz.
Najlepszy człowiek. Jeśli tylko masz możliwość - twórz Warriorów. Powstają dość szybko i w grupie bardzo mocni.
6 warriorów zawsze pokona 5 Muscle Manów (koszt to 6000 food) i jeszcze zostanie 4 warriorów.
I herkules dupa...

Dinozaury

 

     Dinozaury i magowie moga miec rozne początkowe levele. Max to 3. Im dalsza mapa, tym więcej leveli jest dostępnych. Poniżej nazw jednostek ceny poszczególnych leveli.

Velociraptor, klan Tyrano
1400 / 1900

Podstawowa jednostka Tyrano. Commonerów nie liczę no bo proszę was.
Dobrze zbalansowana, niedroga i w miarę szybko się tworzy. Opłaca się przeciwko źle wyekwipowanym ludziom ale warrior z włócznią i tarczą już pokona wiele raptorów. Albo ludzie z zatrutymi strzałami. Albo kilku czarnoksiężników z Muspel. Albo pare elfek z Canus. Ewentualnie shock-troopersi z Romek w postaci insta-teleportujących się potężnych Rangerów. Mimo tego wszystkiego Velociraptor to dobry wybór. Jak na swoją cenę jest bardzo dobrą i szybko dostepną jednostką.
Trochę squishy w późniejszych misjach ale od tego jest Triceratops.
Trochę mnie triggeruje, że jest wolniejszy niż tricek jeśli chodzi o przemieszczanie się. Nie rozumiem, kto na to wpadł.

 

Triceratops, klan Tyrano
2100 / 3000

Trzon armii Tyrano. Ma mnóstwo HP.

Jedna z najdroższych jednostek (jest jeszcze Warlock) za to tworzona w najdroższym budynku do tworzenia jednostek (3500).
Tworzą się długo ale warto czekać. Z nawet kilkoma Trickami należy się liczyć. Szybkie i twarde. Ilością HP jest się w stanie wszystko nakryć. Może poza Volcano Spearem i zatrutymi strzałami Radumby.


Dilophosaurus, klan Tyrano
1900 / 2500

To dziwna jednostka.
atak dilofozaura zachowuje się jak atak pięścią i tyle zadaje damage. Więc, żeby stał się jednostką, z którą trzeba się liczyć, wypadałoby podnieść mu OP. I wszystko inne, bo statystyki ma bardzo słabe, nawet ten na drugim levelu. Jego atak jest najwolniejszy w całej grze. W zwykłych starciach jest bezużyteczny, bo może potruć własne jednostki.
Zasięg w lewo:

XX
XAX@
XX

@ to Dilophosaur. Ataki w górę i w bok. Obok po diagonalu. Iksy to trafienie. Może trafić naraz 7 jednostek. Grafika jego dymu wydaje się sięgać dalej ale dociera tylko do trzeciej jednostki od niego. Literą "A" zaznaczyłem miejsce, które dostaje więcej obrażeń.

Po diagonalu też atakuje siedem jednostek i też jednostka dwie kratki od niego dostaje większy oklep.

Zadaje trochę mniej obrażeń jednostce, którą wziął za cel niż tym, które się napatoczyły. Tylko dlaczego. DLACZEGO.
Trzeba z nim uważać, podobnie jak z Warlockiem. Obrażenia obszarowe mogą zdziesiątkować własny oddział. Co gorsza, w przeciwieństwie do Warlocka Dilofozaur zadaje obrażenia nawet innym Dilofozaurom.
Więc podsumujmy - włączenie go do innych jednostek odpada, włączenie go w oddział podobnych też odpada bo się pozabijają... Za słaby na polowanie w pojedynkę a na solo atak na przeciwnika ma za mało ataku by taki samobój na coś się zdał. Bardzo niedorobiona wersja Warlocka. Pass.

 

Ramphorynchus, klan Koaka
1800 / 2300

Jedyna latająca jednostka. Świetnie odkrywa mapę. Nie tak świetnie jak wyćwiczony Ranger z zaklęciami ale na początku gry, kiedy liczy się szybkość odkrycia mapy po prostu nie masz wyćwiczonego Rangera z wszystkimi zaklęciami, a jakiegoś ramforyncha na ogół tak.
Przydaje się do szybkiego skautingu dookoła i poznajdowaniu wszystkich przedmiotów, których jeszcze nie poprzywłaszczały sobie zwierzęta lub przeciwnik.
Dla Koaki to szalenie ważne, bo zdani tylko na swoje dinozaury są w bardzo kiepskim położeniu.
Ramforynch może latać ponad drzewami i wodą. Może zostawiać przedmioty na wodzie i drzewach. Uważaj gdzie takiego zabijasz, bo możesz nigdy nie odzyskać straconych przedmiotów.
Teoretycznie podwaja szybkość i moc ataku armii bo mogą walczyć będąc nad jednostkami lądowymi. W praktyce łuki są lepsze. A Radumba jest pierwszym klanem, z którym walczy Koaka więc...

Carnotaurus, klan Koaka
1800 / 2300

Behold, ostatnia, najpotężniejsza jednostka Koaki. Na pewno lepsza od ostatniej jednostki Tyrano.
Odpowiednik Velociraptora Tyrano. Droższy a słabszy. Może drugopoziomowy jest ociupinkę szybszy ale ogólnie rzecz biorąc to Carnotaurus jest cienki, drogi i dostaje się go późno.
W rzeczywistości karnotaury były większymi skurczybykami niż raptory. No ale cóż. Może to młode karnotaury. Mimo tego wszystkiego To najlepsza jednostka tego klanu i wypada ją tworzyć by przetrwać.

 

Magowie

 

     Magowie tworzą się ze znajomością jednego zaklęcia ale w zależności od poziomu mają potencjał do natychmiastowej nauki kolejnego. Mag 2. poziomu pozna drugi czar a trzeciego trzeci. Wyjątkiem jest tu Ranger, jako że on nie ma trzeciego poziomu ale na drugim poziomie potrafi od razu dostać teleportację. Pewnie dlatego, że pierwszy i drugi czar są zbyt podobne by miało sens rozdzielanie ich. Zresztą, dopiero połączenie Distant Mappingu i Teleportu daje dużą przewagę.

O czarach będzie cały rozdział, tu tylko o samych magach.

 

Wizard, klan Muspel
1000 / 1500 / 2300

Ich magicznym przedmiotem jest Skull Stick - relatywnie rzadki przedmiot, czasami spotykany na mapie.
Rzadki, bo nie jest unikatem jak pozostałe magiczne przedmioty. Unikaty są w prawie każdej mapie, począwszy od piątej, gdzie się je zdobywa. Skull stick nie musi.

 

Warlock, klan Muspel
2000 / 3000

Ich magicznym przedmiotem jest Rock Crystal - czerwona gwiazda dawida, którą komputer usilnie wciska na początku mapy Wizardom, dla których jest bezużyteczny.

 

Elf, klan Canus
900 / 1300 / 1700

Magiczny przedmiot to Mystical liquor. Fioletowa fiolka. Nie da się go wypić. Leżąc sobie w ekwipunku elfki przyspiesza jej regerację many.
Komputer używa wszystkich czarów poza grupowym leczeniem.
Sam elf rzuca zaklęcia leczące na nasze jednostki jeśli tylko walczy i jest niedaleko rannych.

 

Ranger, klan Romek
900 / 1400

Magiczny przedmiot to Dragon's Eye. Gałka oczna. Nie, nie dodaje on zasięgu wzroku, po prostu regeneruje szybciej manę.
Gdy sterowany przez AI Ranger zaraz umrze i starczy mu many, ucieka teleportem w losowe miejsce na mapie. Atakująca jednostka ma go wciąż namierzonego i zacznie iść w jego kierunku.
Ciężko znaleźć uciekiniera, zwłaszcza na wielkiej mapie, więc dobrze jest pozwolić się prowadzić tej jednostce.
Może wskrzeszać swoje i cudze jednostki. Nie może zwierząt ani roślin.
Może wskrzesić Warlocka po jego Suicide. Czasami jednak okazuje się, że po tej operacji Warlock już nie pamięta tego czaru.

 

Reszta

     Jest wiele jednostek nie do końca pasujących do ludzi, magów i dinozaurów. Mimo, że budynki też budują teoretycznie ludzie a wśród zwierząt znajdą się dinozaury to wpakowałem to wszystko tutaj.

 

 

Capturer
2000

Tworzony w Sanctuary.

Zużywalna jednostka. Wystarczy jedna by przejąć dowolny budynek.

Znikają wszystkie przedmioty, które miał. Czasami jest sens wbić mu trochę HP, żeby przeżył parę ciosów gdy wysyłamy go do cudzej bazy.
Przejęcie budynku nie jest traktowane jak atak, więc można to zrobić bez rozgłosu. Szybko przejąć budynek, narobić fajnych jednostek i dać nimi dyla. Albo przejąć banki przeciwnika. I sanktuarium. I bazę.

 

Budowniczy
różnie: 1000 - 5000

Zużywalna jednostka. Wystarczy jedna by stworzyć budynek.
Zostawia na ziemi przedmioty i jedzenie. Sam znika. Nie ma sensu levelować. Może budować:

 

Budynki


Sanctuary
5000

Tworzy budowniczych i capturera. Największy budynek.

 

Food-storage, czyli bank.
1000

Dopiero po stworzeniu pierwszego banku pojawia się ilość posiadanego FOOD.
Przechowuje jedzenie. Możesz wyłożyć 10, 100, 1000 lub 10000 mięsa. Tylko nie wiem po co. Mięso jest bezpieczniejsze w banku a banki są połączone. Czasami dobrze jest dać jakieś mięso jednostce, żeby mogła się leczyć ale dziesięć tysięcy to overkill.
Niektóre jednostki mają tak mało HP, że podnosząc to wyłożone dziesięć tysięcy od razu wkładają mięso z powrotem do banku.

Po zniszczaniu banku wypada bardzo dużo jedzenia. Na ogół 15% tego co masz. Podejrzewam, że zależy to od ilości banków i ilości jedzenia, bo mnie raz wypadła 1/4 tego co miałem.
Można to jedzenie od razu podnieść, jednak limit jedzenia w plecaku jednostki to 65535.
Limit w kupce leżącej na ziemi to również 65535.

Przejmując Capturerem food-storage przejmuje się te 15% jedzenia przeciwnika. Albo jakąś inną, randomową ilość. Nie wiem za bardzo jak to sprawdzić skutecznie. Komputer nie korzysta z Capturerów a multiplayera jeszcze (walczę!) nie udało mi się odpalić.

 

Baraki
2000

O ludziach jest wyżej.


Budynki tworzące jednostki
różnie, 2500/3000/3500

Warto wiedzieć, że jednostki o wyższym levelu tworzone są dłużej.


Armory czyli Kuźnie
3500

Kuźnie wyglądają róźnie, tfu, różnie. Są dwa rodzaje jeśli chodzi o wygląd. Trzy, jeśli chodzi o zawartość (nie liczę tu kuźni z wczesnych map, gdzie panuje totalny chaos).
Wszystkie kuźnie oferują podstawową broń wręcz i dystansową: siekierkę(Stone-Ax) i łuk(Arrow). Tu podobieństwa się kończą. Oferty kuźni poszczególnych klanów znacząco się różnią.

Kumba, jako klan w zamyśle skoncentrowany na życiu (w sensie zdrowiu) i nękany atakami czarowników z Muspel ma w sklepie wszystkie rodzaje przedmiotów leczących czyli bukłak(Water-pail), jabłko(Apple), ziele(Herb) i żeń-szeń(Ginseng). Wodną tarczę(Water-Shield, który niby miał przeciwdziałać czarom) i bumerang(Boomerang), który na magów działa znakomicie.
Masai to klan zajmujący się atakiem, na ogół wręcz. Poza toporkami mogą kuć miecze(Sword) i włócznie(Spear). Dodatkowo mogą robić drewniane(Wood-Shield) i żelazne tarcze(Iron-Shield), które są bardzo mocne. Można u nich kupić zioło(Herb), które całkiem nieźle leczy.
Radumba to łucznicy. Poza zwykłym łukiem mają ogniste strzały(Fire-Arrow) i pokryte trucizną(Poison-Arrow). Mogą tworzyć drewniane tarcze, która świetnie przeciwdziała zwykłym łukom. Co ciekawe, mają do dyspozycji najlepszy leczniczy przedmiot, jakim jest żeń-szeń.

Przedmioty dostępne w kuźniach są wspomagane przez unikatowe przedmioty tych klanów.
Kumba - Moonlight Shield. Jest to w zasadzie mocniejsza wersja wodnej tarczy.
Masai - Mace of Darkness. Do swoich broni wręcz Masai dostaje... kolejną broń do walki w zwarciu. Bardzo mocną zwłaszcza przeciwko budowlom.
Radumba - Volcano Spear. Do swoich łuków Radumba dostaje potężną krótkodystansową broń przeciwdinozaurową.

Można sprzedawać przedmioty w kuźni. Wszystkie, które normalnie można w kuźniach tworzyć. Tylko jest to w ogóle nieopłacalne. Jedyna sytuacja, gdzie widzę potencjał to gdy masz tylko dinozaury/magów, brak możliwości treningu ludzi i brak dobrych a nawet średnich lasów ze zwierzyną. Co jest niespotykane, bo przecież klany z dinozaurami i magami nie mają cholernej kuźni.

Spokojnie, o przedmiotach będzie cały kolejny rozdział. Być może najważniejszy.

 

Zwierzęta


Pod nazwą ilość jedzenia jakie w sobie mają.
Im mocniejszy zwierz tym dłużej trwa zanim się zespawnuje.
Zwierzęta na ogół spawnują się z drzew.
Czasami gra generuje przedmioty w mocniejszych zwierzątkach, warto poszukać.

 Cur
150
 Leopard
200
 Tiger
350
 Musso
400
 Mammooth
700
 Stauricosaurus
800
 Centrosaurus
900
 Tyrannosaurus
1000

Rośliny

 

Te cholerstwa są bardzo niebezpieczne, łatwo stracić armię. Występują w grupach.
Niszcz je na odległość lub obchodź naokoło.
Dobrze też wprowadzić w nie wroga.
Rozpylają truciznę, która bardzo szybko zjada życie postaci. Ale tylko JEDNEJ postaci naraz. Na ogół w jednym miejscu rośnie kilka grzybów więc sprawia to wrażenie toksycznej chmury ale to nieprawda.
Czasami losowo zmieniają cel ataku.
Zjada życie po jednym punkcie, więc nie chroni przed tym tarcza ani DP.

Ciekawe, że po zabiciu czegoś te rośliny zdobywają punkty.
Tylko punkty życia, ale mimo wszystko jest to bezprecedensowe i otwiera drogę do taktyki poświęcania swoich jednostek, by wyexpić rośliny stojące na straży naszej wioski.
Po zabiciu, podobnie jak zwierzęta, rośliny pojawiają się z powrotem po jakimś czasie.
Ich nabity exp ZOSTAJE! Raz nabiłem grzybom tyle życia, że ich pasek WYSTAWAŁ poza obrąb jednostki. Ten na górze z kolei sięgał poza planszę i zawijał aż z drugiej strony.


Poisonous mushroom

Zasięg to trzy kratki.


Noxious Weed

mocniejsza od grzybów, choć niewiele. zasięg - cztery kratki.

====================
Kilka słów


Szybkość jednostek zależy od VP, to już wiemy. Niestety jest to mało wyczerpujące temat założenie.
Nierzadko jest tak, że Ramforynch jest wolniejszy od Warriora, nawet jeśli ma dwa razy więcej VP.
W JPW często mamy do czynienia z randomowymi ustawieniami, które zmieniają się z jednostki na jednostkę, z mapy na mapę.
I tak w niektórych mapach na przykład czar leczący grupowo wcale nie leczy grupowo. Komputer i tak z niego nie korzysta i mało który gracz więc trudno, ale kurczę.
Czasami następuje spontaniczne wskrzeszanie poległych po walce. I po stronie komputera i po stronie gracza. Mam na myśli cud bez żadnych zaklęć.
Czasami też zaliczy kilka razy expa za zabicie jednostki. Najczęściej kiedy jest zablokowana lub zamrożona.
A to tylko niektóre glitche.

Szybkość ataku raczej jest stała. Ataki od najszybszych do najwolniejszych:

-trujące rośliny
-dinozaury walczące wręcz
-człowiek z czymkolwiek poza łukiem
-człowiek z łukiem i czarodziej
-dilophosaur

Niektóre decyzje podjęte przez twórców zadziwiają. Dlaczego Radumba ma dostęp do Muscle-menów a Masai nie?
Przecież Radumba to łucznicy a Masai to bandyci walczacy wręcz. Według lore to Radumba odłączyła się od Masai.
Może zabrali ze sobą mięśniaków? Może trening łucznika buduje większą tkankę mięśniową? Kto wie.

W wersji demo niektóre jednostki i przedmioty były nazwane inaczej. Może ktoś pamięta i dlatego mu się miesza:

Commoner - Footman
Muscle-man - Hercules
Warrior - Fighter
Food-Storage - Food-Hutch
Cur - Wolf
Musso - Rhinoceros
Poisonous mushroom - Toadstool
Noxious Weed - Poison Plant
Boomerang - Circle
Noise - Roaring Sound

 

 

Pozdrawiam
Yanson

Zobacz także:
JPW DLA ZAAWANSOWANYCH: STATYSTYKI
JPW dla zaawansowanych: przedmioty
JPW dla zaawansowanych: ciekawostki
JPW dla zaawansowanych: Czary.

Autor: yanson
Ocena: 12345 (0) | Głosów: 0 | Odsłon: 1257
2017-06-14 02:13:36
Zaloguj się, aby ocenić recenzję!
Nie masz konta? załóż je!

Komentarze

Ranga 6
yanson
Ranga: 6
Dołączył:
2017-04-16
2018-03-16 17:02:00

Kuźnia Masajów może też produkować bumerangi. W niektórych misjach również wodne tarcze i bukłaki, więcej o tym w powstającym rozdziale o strategiach.

Ranga 6
yanson
Ranga: 6
Dołączył:
2017-04-16
2018-01-04 06:15:32

Po nowych testach wychodzi, że człowiek i czarodziej jednak atakują tak samo szybko, nieważne co trzymają w dłoniach.

Ranga 6
yanson
Ranga: 6
Dołączył:
2017-04-16
2017-06-14 18:49:41

Ajjj nie dałem w końcu ataków dilofozaura po diagonalu. W notatniku miałem stałą szerokość liter i tam to działało. Wybaczcie.
Ah, i generacja przedmiotów w zwierzętach jest jednorazowa, na początku mapy.

Strona: 1

Dodaj komentarz

Tu możesz podzielić się swoją opinią na temat recenzji JPW dla zaawansowanych: Jednostki.

Zaloguj się, aby dodać swój komentarz!
Nie masz konta? załóż je!
:. Copyright by Stare.e-gry.net & Stare-Gry.eu .: